Spring til indhold

Sektorer i fokus

Ukraine er et land i udvikling. Som udgangspunkt er der et marked for alle typer af produkter og ydelser, men dermed ikke sagt at alle markeder er store nok til at kunne serviceres lønsomt. Ligeledes er der markeder, der åbenlyst er mere interessante end andre. I modsætning til den gængse opfattelse skal man være meget struktureret og fokuseret for at få succes i Ukraine. Risikoen for, at man rammer forkert i markedet, er stor – og dyr.

De markeder, der for øjeblikket er størst fokus på fra dansk side, er:
  • Landbruget (produktion såvel som udstyrssalg)
  • Tøj og beklædning – især til middelklassen
  • Maskinindustrien
  • Byggeri / byggematerialer
  • Fødevarer
  • Energi og Miljø 
     

Produktion / Sourcing

Den sektor indenfor sourcing og produktion, der i øjeblikket viser størst interesse for Ukraine, er IT/SW sektoren. Denne sektor er presset i Danmark af en betydelig mangel på højtkvalificerede specialister, som i Ukraine er tilgængelig i store mængder til en tredjedel af prisen i Danmark.

Indenfor den mere traditionelle industri er det primært tekstil, jern- og metalindustrien, der bevæger sig til Ukraine samt enkelte træ- og møbelproducenter.

 

De slumrende markeder

Den voksende økonomi i Ukraine gør ikke kun markederne eller lagkagen større, den skaber også nye markeder eller lægger flere pyntelag på lagkagen, om man vil. Udover de aktuelle afsætningsmarkeder er der flere sektorer, som ikke lige her og nu er store, men hvor markederne ”venter” på at nå over en kritisk masse.

Nogle af disse markeder er:

  • Udstyrsleverancer til energisektoren
  • Danish Design & Luksus produkter
  • Medicinske produkter samt ”Health Care” 

I det store billede er det karakteristisk for Ukraine, at væksten i markederne altid er indtruffet senere end forventet. For tidlig indtrængning på markedet har været dyrt for mange.